Lp. | Wersja | Info | Dostępność | Wypożyczenie | Akcja |
---|---|---|---|---|---|
1. | angielska | dostępna polska instrukcja | Sprawdź po zalogowaniu lub zadzwoń | 159 pkt. | Zaloguj się, aby wypożyczyć grę. |
Instrukcja (PL) Recenzje: Polter (PL) gamesfanatic.pl (PL) Wideorecenzje: The Dice Tower Brass znaczy kasa Jak wspominałem przy innej okazji nie przepadam za ciężkimi grami około ekonomicznymi, które wymagają masy kalkulacji i optymalizacji po drodze do sukcesu, czyli zdobycia jak największej liczby punktów, więc do Brass'a usiadłem nieco uprzedzony. Jakież było moje zdziwienie, gdy zorientowałem się, iż mimo opinii skomplikowanej gry Brass, taki nie jest! Eleganckie, po pokonaniu wstępnego oporu także zaskakująco proste reguły nie zajmują gracza bardziej niż to konieczne. Wbrew pozorom wytłumaczenie zasad zajmuje zaledwie ok. 20 minut zdyscyplinowanym słuchaczom. Zasady owe sprawiają, iż mimo pewnego ciężaru gatunkowego gra jest lekka i wymaga bardziej, moim zdaniem, pewnej wizji drogi do zwycięstwa niż dramatycznych rozważań nad pojedynczą decyzją. Akcja gry przebiega w okresie rewolucji przemysłowej. W trakcie rozgrywki "przedsiębiorca" ;) buduje swoje produkcyjne imperium. W następujących po sobie turach gracze zagrywają karty, by budować kopalnie, huty, przędzalnie, porty czy stocznie lub odrzucają karty w celu konstrukcji połączenia pomiędzy lokacjami (wodnego w pierwszym etapie, kolejowego w drugim) albo by wejść na wyższy poziom technologiczny (można to osiągnąć także budowaniem, ale wolniej), sprzedać wyroby włókiennicze lub ewentualnie pobrać pożyczkę. Punkty (a także dochód) dostaje się niemal wyłącznie za zrealizowane projekty inwestycje, których produkt udało się sprzedać. Tak więc nie wystarczy wybudować masę kopalni. Trzeba jeszcze sprzedać węgiel! ;) Co ciekawe, by wygrać, niekoniecznie należy dążyć do maksymalizacji przychodu! Tak się bowiem składa, iż z reguły inwestycje przynoszące duży wzrost przychodu stosunkowo słabo punktują i odwrotnie. Należy więc odpowiednio wyważyć strategię pamiętając, że ostatecznym celem nie jest gotówka ;) Brass imponuje lekkością oferując jednocześnie intelektualnie satysfakcjonującą i emocjonującą rozgrywkę. Nie zmusza przed ruchem do 10 minutowej analizy każdej możliwości, choć oczywiście odrobina namysłu zawsze jest jak najbardziej wskazana. Co ważne, decyzje innych graczy mają bezpośrednie przełożenie na naszą sytuację - zwłaszcza podczas etapu kolejowego. Często zdarzy się, iż odpowiednio zdecydowaną reakcją będziemy w stanie, niekiedy modyfikując wcześniejsze plany, zrealizować szybki projekt np. budowy kopalni, co przy chwilowym dużym popycie na węgiel przyniesie natychmiast punkty i przychód. Z drugiej strony nasze zamierzenia również mogą zostać pokrzyżowane czy to przez celowe działanie pozostałych przedsiębiorców na naszą szkodę ;) czy też przez nieszczęśliwy zbieg okoliczności typu: ooo to ja chciałem postawić przędzalnię w tym miejscu! :/ W wielu podobnych tematycznie grach uczestnicy grają jakby obok siebie. Tutaj taktyka nie zwracania uwagi na innych sprawdza się tylko do pewnego momentu, co dla mnie osobiście jest olbrzymim plusem Brass'a. Do wykonanie nie można się przyczepić. Solidne i klimatyczne elementy dobrze pasują do charakteru Brass'a. Wprawdzie obecnie brak polskiej edycji, lecz gra jest praktycznie niezależna językowo z wyjątkiem instrukcji (po polsku dostępna tu). Wprawdzie oryginalnie Brass przewidziany został dla 3 lub 4 osób powstał także oficjalny wariant dla dwóch graczy pozwalający cieszyć się fabrykami nawet gdy brakuje trzeciej osoby do kompletu. Polecam praktycznie wszystkim. Nawet tym, którzy na hasło "gra ekonomiczna" szukają najbliższego wyjścia. Spróbujcie - nie będziecie rozczarowani ;) Ja w każdym razie polecam. Plusy: + imponująca lekkość rozgrywki przy zachowaniu jednak pewnej głębokości (akurat tyle, żeby gra była wymagająca, ale nie tyle, by męcząca) + zdecydowana interakcja między graczami - zwłaszcza w drugim etapie + ładne, klimatyczne wydanie Minusy: - Są jakieś? Niektórzy twierdzą, że ciężka... Autor: Arys